tirsdag 24. august 2010

Philemon Arthur & The Dung!


Nei, jeg snakker ikke om den sære, svenske duoen. Det jeg sikter til er selvfølgelig Kaizers Orchestras nye singel! Jeg har faktisk spart dette første innlegget på ny blogg for å skrive om nettopp lanseringen i dag.

Philemon Arthur & The Dung er en av tre låter Kaizers la ut på youtube før studiotouren i februar i år, og studioversjonen ble sluppet på radio og som mp3-fil i dag. Sånn sett var den ikke helt ukjent når jeg et par minutter etter klokken var passert 00.00 i natt kjøpte den på platekompaniet.no. Forventningene var store, det er en låt jeg har likt helt fra starten av. Inntrykk etter første gjennomhøring? Noen deler likte jeg definitivt bedre enn liveversjonen fra tidligere, andre deler likte jeg definitivt dårligere. Inntrykk etter å ha hørt den x antall ganger mer? Den blir bare bedre og bedre! Lydbildet er mer komplekst (naturlig nok), med noen utrolig stemningsrike strykerinnslag mot slutten av låten. Teksten er flott, og blir bygget opp av musikken. Og det definitivt Kaizers-preg på dette, selv om lydbildet på mange måter er et helt annet enn på noen av de foregående albumene.

Det har vært en del Kaizersnyheter ute på nettet i dag, i sammenheng med singleslippet. Blant annet var Janove og Geir på besøk i p3morgen i omtrent en time. Det har bl.a. komt frem at Philemon Arthur... er en hyllest til det som er vakkert og på samme tid skakkt. De har også fortalt at de har funnet tilbake til noe veldig kaizersk i Violeta Violeta-trilogien, og at dette er det beste de har gjort i karrieren! Slikt kan vi definitivt like.

I anledningen har det også komt nytt profilbilde på facebooksiden og ny design på kaizers.no :)

4 kommentarer:

  1. Elsker sangen! Elsker den... Elsker bandet, historien deres, fremtiden deres, nåtide deres. Elsker dem!

    Forøvrig må jeg tilføye at kontrabssen er sinnsvakt fet i begynnelsen av sangen :) den gir det store ekstra til en allerede genial sang... Har ikke vært så glad i en ny kaizers-sang siden jeg hørte d-dagen før Maestro kom.

    Sudine.blogg.no Migrind.blogg.no

    Thomas ;)

    SvarSlett
  2. Fine, fine sangen <3

    Jeg ble så lettet da jeg leste anmeldelsene og hørte intervjuet på p3. Nå virker det som at de går tilbake til kaizers som de kjenner dem, selv om de også utvikler seg og prøver nye ting. Var stygt redd for at de skulle bli alt for snille og miste personligheten og særpreget sitt en stund.

    SvarSlett
  3. Helt enig med dere begge to! :) Jeg sa da youtubefilmene kom at det hørtes ut som Kaizers tok et skritt til siden og et tilbake i forhold til Maskineri, og føler jeg har fått det bekreftet både av PA&TD og av hva de har sagt i intervjuvene :D Dette her har hvertfall både personlighet og særpreg! Ikke at jeg ikke liker Maskineri, men jeg tror ikke vi skulle hatt tre nye lignende album.

    SvarSlett
  4. sv: Nei, sjekk Susi/konzertjunkie sin twitter. Tror du må søke om å få være der og være der for forskningsgrunn eller noe, også kosta det 3000 for en dag, 10 000 var for hele helga.
    Og ja, det suger jævlig. Okey, bryne er så langt unna ålesund som man kommer, men jeg hadde gladelig reist dit for å få høre romantisk salme live ):

    SvarSlett