torsdag 21. oktober 2010

Nephew på Folken 20.10.2010

Konserthøsten fortsetter. Denne gangen med danske Nephew som spilte på Folken. Jeg oppdaget Nephew gjennom et youtube-klipp av dem og Kaizers, der de spiller en sang sammen. Har ikke hørt allverdens på dem, men en del på sistealbumet Danmark/Denmark som ble utgitt i 2009.

Var egentlig ikke i konserthumør når det nærmet seg i går. Klaget litt over at konserter i ukedager burde begynt tidligere og at jeg savnet å være student. (Dørene skulle åpne 21, konserten starte 22. Det er omtrent da jeg pleier begynne å tenke på legge meg på hverdager! :P) Dessuten spilte Bryne kamp, og det er dårlig oppvarming til konsert å se fotballkamp på nett-tv. Men lysten kom seg når vi hadde ankommet Folken og det begynte å nærme seg, må jo bare få lyst å gå på konsert av å være der! :)

Oppvarmingen var Stavanger-indie-bandet The Shock!. Det var i grunnen bra oppvarming, koste meg. Publikum var veldig sjenerte under oppvarmingen da, vi stod fremst, men det var flere meter fra scenen. Flyttet oss frem i siste låta deres, og kom fremst og i midten til Nephew. Kontrasten var stor til sist konsert vi var på, med Kvelertak og Purified. Her var det ingen pressing, god plass og ingen irriterende mennesker. Tror faktisk det er første gang jeg har vært på konsert uten å bli irritert på et eneste menneske rundt meg! :D Men for all del, begge typer konserter har sin sjarm. Det var ikke mer enn halvfullt på Folken, og jeg vil ikke si at publikum tok helt av, men det var god stemning og god respons og mange som sang med. Hoppe litt fikk vi også gjort. :) Men var ikke gjennomsvett etter konserten, for å si det slik.

Bandet i seg selv gjorde godt inntrykk. Vokalist Simon Kvamm er litt av en scenepersonlighet, med masse karisma og driv på scenen. Han drakk vin fra flaske, sang, hoppet, gjorde masse ting med hendene, spilte synth og snakket dansk. Dansken min er desverre en smule rusten, så var ikke alt jeg klarte få med meg.. Kamelåså? Konserten startet med sangen DTAP, som er en av mine absolutte favorittlåter av Nephew. Litt dumt de begynte med den før det var noe liv i publikum, men det gikk bra. Klarer ikke resten av setlista i hodet, men de spilte hvertfall Gong Gong, Det her sker bare ikk', Va Fangool!, 007 is also gonna die, Police bells & Church sirens, USA DSB, En wannabe Darth Vader, Igen & igen, Hurra, Sov for satan Mand og New year's morning (skrevet i tilfeldig rekkefølge). Kjekk setliste med mange kjekke sanger!

Litt nedtur at jeg skulle på jobb dagen etterpå, og at det ble litt lite søvn til natten. Spesielt siden jeg omtrent ikke fikk sove i det hele tatt når jeg la meg.. Men det gikk overraskende godt å være på jobb allikevel, var faktisk trøttere på fredag enn på torsdag! Alt i alt vel verdt å få med seg, jeg vil gjerne se Nephew igjen og anbefaler andre det samme! :)

Nephew:





Oppvarmingsbandet The Shock!:
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar