fredag 1. oktober 2010

Konserthøsten er i gang!

I går starta jeg langhelga med en tur til Tribute, Kvelertak og Purified in Blood legger ut på turne sammen, og oppstarten var på Sandnes. Jomfrutur på mange måter: Har aldri sett noen av bandene før, og heller aldri vært på konsert på Tribute.

Hadde det knallkjekt mesteparten av kvelden. Fremste rekke under begge bandene, god energi i publikum, med det det innebærer av dytting og pressing, men det går bra. Fant nemlig ut da vi stod langt bak på Maiden-konserten i august at jeg i grunnen syns det skal være litt trangt. At det var en stor pit (folk som dytter hverandre rundt, kravler på hverandre etc) helt frem til, og noen ganger i 1. rekke var jeg litt mindre positiv til. Det er kanskje bare meg, men jeg syns fokuset skal være på scenen og artistene når man er på konsert. Ta gjerne av, ta gjerne plass, men gjør det rettet mot scenen, ikke rundt omkring! Jeg syns i grunnen ikke albuer og hæler hører hjemme i nakkene til folk, og vi så jo på Rått og Råde hvor farlig det kan bli med crowdsurfing. Er en litt annen ting når artistene gjør det, alle har jo tross alt fokus på dem og vet som regel hvor de befinner seg. Syns forsåvidt ikke knyttnever har noe i sida på mannen min å gjøre heller, for å være ærlig. Men som sagt, det er kanskje bare meg. Artistene, spesielt PiB, var jo positive til det så.. Man skal ikke komme til annen manns stue og fortelle folk hvordan de skal oppføre seg, da får man heller la være å komme.

Ja, som sagt, jeg hadde det egentlig veldig bra, til tross for pitten bak meg. Hele Kvelertak og store deler av Purified. Mot slutten av sistnevnte hoppa plutselig vokalisten ned fra scenen og gikk bort til noen og kjeftet. "Wow, cred!" tenkte jeg - gidder å bry seg nok og ta nok ansvar til å snakke til de som lager for mye bøll! Men neida.. Det var en av vaktene han kjeftet på, fordi vakten skulle føre ut en som lagte bøll, og til og med slo etter nevnt vakt. Opp på scenen igjen og fikk folk til å rope til personen fikk slippe inn igjen. Fordi vi ikke skulle ha noe av slike autoriteter, og hvis noen ble skadet skulle folk bare passe på hverandre. Var man i pitten, så var man i pitten, og måtte tåle litt. Å, jeg var så sint. Sint, sint, sint. Skal det ikke gå ann å stå fremme på en konsert og digge musikken, artistene og stemningen, uten at man må være en del av pitten? Må man stille seg godt bak i lokalet og stå å nikke forsiktig med hodet hvis man ikke vil ha nakkeskade etter en mislykket crowdsurfing som ender der? Og skal ikke vaktene, som følger med og har en oversikt, selv kunne ta avgjørelser på hvem som ikke kan være der? Som kanskje forstått, jeg gikk fra scenen, stilte meg godt bak i lokalet og nikket ikke med hodet en gang. Tror kanskje ikke det blir flere PiB-konserter på meg, men det får tiden vise.

Der og da føltes det som jeg egentlig ikke hadde hatt det kjekt i det hele, men den følelsen har gitt seg, og alt i alt var det en bra kveld, sett bort fra slutten. Skulle vel i grunnen gjerne vært å sett Skambankt i Bergen heller, men det er desverre betraktelig billigere å reise til Sandnes enn Bergen!

Sitter igjen med vond nakke, ømme muskler i armene, blåmerke på underarmen, et vondt kinnbein etter et møte med en albue (heldigvis ikke noe merke der!), en blanding av min egen og artistene sin svette som jeg enda ikke har komt så langt som å dusje av meg. Og er en opplevelse rikere :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar