lørdag 15. januar 2011

Sett Maria Amelie fri!

Maria Amelie ble arrestert onsdag 13.01.2011. 8 politifolk pågrep en ung kvinne som ikke har gitt uttrykk for agresjon, som om hun skulle vært et farlig udyr. Politisk har hun kanskje vært et udyr for noen. Hun har gitt stemme og ansikt til en gruppe uten rettigheter eller muligheter. Det er ikke så lett å håndtere, de bør helst være tall på et papir, og hvertfall ikke stå frem på en måte som treffer store deler av det norske folk i hjertet.

Mange har sagt så mye bra om Maria Amelie-saken, og jeg vet ikke hvor mye mer jeg kan kommer med selv. Men mange har også sagt mye dumt, og jeg kjenner det trekker i meg. Det snakkes om likhet for loven, om at hun bare er en kjendis som tjener på dette, at hun har utnyttet systemet på det groveste. På den andre siden er det de som sier at hun må få bli, få heller ut alle de som ikke er så vellykket som henne, Krekar, kriminelle, uintegrerte, uintelligente, uskolerter, arbeidsløse, mindre ressurssterke, etc, etc (muligens satt en smule på spissen).

Hvorfor jeg støtter Maria Amelie og krever at hun skal få bli? Jeg skal innrømme min første tanke: "Det var jo synd.. Men nå er jo loven en gang slik, og hun må jo behandles likt som alle andre." Men jeg tenkte meg om et par ganger til. Skal vi støtte utvisninger på bakgrunn av lover vi syns er helt på trynet? Nei. Og det er noe grunnleggende feil når en umyndig ungdom kan komme til Norge, leve her i årevis, og så bli kastet ut igjen. I mine øyne gjelder det om nevnt ungdom har fått til å utdanne seg, tatt det i det kulturelle liv skrevet bok, skapt et stort nettverk og blitt vel integrert. Men det gjelder også om nevnt ungdom ikke hadde noen skolegang, ikke hadde tatt del i de "riktige" fritidsaktivitetene og aldri kunne tenkt seg å skrive en bok, knapt nok lese en. For det er menneskeverdet dette handler om, og det at i løpet av så lang tid skapes det tilknytning og tilhørighet til mennesker, steder og kultur. Dette handler om å være human, og se bak tall og prinsipper, på menneskene dette egentlig handler om.

Og selvfølgelig er Maria Amelie unik, trolig har få klart å få til det hun har fått til. Og nettopp det gjør henne så viktig som ansikt utad, som gjør det så utrolig stort og modig av henne å vise seg i rampelyset slik hun har gjort. Fordi hun viser at de papirløse ikke er en grå masse av folk som ikke kan og ikke vil, men at de er individer med kunnskaper, meninger og ressurser, alle på sitt nivå.

Det vil alltid bli feil når lover, regler og prinsipper følges blindt, uten å bruke skjønn og vurdering. Men vi trenger en lovgivning som faktisk ivaretar de menneskene som lever i landet uten noen ting, og spesielt de som kom her når de knapt var mer enn barn. Og vi trenger at Maria Amelie skal få bli, både for henne, for Norge og for de tusen andre som trenger noen som viser at de er til. Jeg har kun satt ord på en brøkdel av de tankene jeg har rundt denne saken, på politisk, humanistisk og kulturelt grunnlag, men gir min stemme for å si en gang til:
Sett Maria Amelie fri!

1 kommentar: