lørdag 29. januar 2011

Se opp, se fram. Det e på tide med et nytt program ...

... La inntrykk fylla deg. Ta imot!

Jeg hadde innstilt meg på at det skulle gå _minst_ et halvt år, kanskje opptil 2-3 år, før jeg skulle få se Skambankt på en scene igjen. Jeg hadde fokusert på andre ting enn det, begynte å byge opp forventninger til Kaizers-konsertene det kommende året, gledet meg til dem, og nesten overbevist meg selv om at når jeg bare så Kaizers live igjen ville jeg være tilbake til at det ikke finnes noe band som kan komme i nærheten av å måle seg med dem. Og så kom nyheten om at Skambankt skulle spille på Kjetil Wolds minnekonsert (som forøvrig ga 150.000 i inntekt til Kjetil Wolds minnefond for unge, lokale musikere). Helt på virkelig, bare en måned og ti dager etter det som skulle være siste konserten på lang, lang tid! Og plutselig er jeg tilbake til at jeg virkelig, virkelig ikke vil de skal ha livepause. Jeg har så lite lyst å vente flere år før jeg kan se Skambankt på en scene igjen at det ikke er til å tro.

Konserten ja. De solgte vafler og kaker i Akvariet. Det kan vi like. Stemmer for vaffelsalg på alle Folkens arrangementer videre! Kan kanskje hjelpe på økonomien når tilskuddene synker og kravene øker? Møtte Thomas og faren hans, hyggelig å treffe dem igjen. Senere kom også Christian fra Flekkefjord og kjæresten hans som jeg aldri har klart å lære meg navnet på. Var flere av de ivrige "lokale" Skambanktfansen som ikke klarte være der. Synd.

Programmet i Storsalen på Folken var slik: The September When, Tønes, Arlie Mucks, Battle of Jericho, Elise Vatsvaag, I Was A King og Skambankt til slutt. Det var ikke de store høydepunktene før Skambankt, men koselig var det. Morten Abel hadde influensa, men leverte sitt med September When allikevel. Stilte oss fremst til Tønes. Kan ikke noe annet enn å like den litt naive visessangen på Sokndalsmål :) Elise Vatsvaag hørte vi på Frøya for litt over et år siden, men da bare med akustisk gitar. Var anderledes å høre med fullt band, og hun har beveget seg mer fra romantiske vise-pop til pop-pop. Men søt jente med scenetekke. Ellers var det en smånazi vakt som nektet meg å bruke kompaktkameraet mitt. "Bare mobilkamera." Javel.. Hvorfor? Menmen. Tok noen bilder med iPhonen, men gadd ikke en gang begynne å stresse med det når Skambankt spilte. Heldigvis har jeg jo bilder av dem fra før ;)

Og så Skambankt ja. Det er lenge siden jeg har kjent meg så spent og klar før en konsert. De hadde trekt teppet forann scenen, og brukte en god stund på å rigge om. Publikum ropte på Skambankt, og alle var klare. Hadde en gjeng med FRPere i ryggen, kan jo gjerne bli spart for slikt, men ellers var det greit. Var veldig spent på settet, siden det var kortere spilletid enn til vanlig. Men kjekt å være på Skambanktkonsert igjen uten å nesten kunne setlista i hodet.

De kom på , og åpnet med Vår bør. Ikke nødvendigvis mitt førstevalg, men det gjør ingenting. Følelsen av å være der igjen var nydelig. Kjenne energien, synge med på de kjente sangene. Leve seg inn i stiuasjonen, legge bort bekymringer og kav fra hverdagen. Se opp, se fram og la inntrykk fylle seg. Savnet noen slagere som Me Sa Nei og Slukk Meg, men de tok det igjen med å spille Stormkast (som Terje som vanlig sang feil i). Kan ikke forstå at før jeg hadde hørt den på noen konserter hadde jeg et veldig nøytralt forhold til Stormkast. Nå er det en av de absolutte favorittene fra min absolutt yndlings Skambankt-plate. Og så spilte de Panzersjokk! Jeg hadde faktisk sagt rett før de skulle på at det hadde vært stilig med Panzersjokk, og den fikk vi. Det så ut som de koste seg med å spille igjen, og hadde masse energi og innsats. Desverre var lyden elendig, bass-solo uten basslyd er ikke helt det store på en måte. Men slike irritasjoner kommer i bakgrunnen når Skambankt er på scenen.

Setlista:
Vår Bør
Skambankt
Dynasti
Malin
Panzersjokk
Mantra
Stormkast #1
O Desverre

Så nå sitter jeg som sagt igjen med følelsen av at jeg ikke vil de skal ha pause. Drømmer om at de mot formodning dukker opp på Jærnåttå. Eller at det blir konserter i Danmark i sommer. Men de kommer tilbake uansett, selv om det kan bli lenge til. Og når de kommer skal vi være der!

4 kommentarer:

  1. Ååå! Høres ut som min drømme setliste! Synes de spilte alt for lite fra Eliksir og Skambankt på konsertene i vår/sommer, men det er jo egentlig ganske logisk siden de hadde et nytt album å reklamere for. Tror dynasti er min absolutte yndlingssang, eller stormkast #1, eller egentlig hele Eliksir. Eller skamania. Klarer ikke helt bestemme meg. Er så mye bra.

    SvarSlett
  2. Merker at jeg har vært på for få konserter i høst. Blir sikkert ikke noe bedre i vår heller. Klarer ikke å få fingeren ut å kjøpe billetter. Treig, menmen. Må lide for det selv. Teite meg.

    Sv: Det er nettopp det med jobben som er litt stress. Jeg kunne ha skrevet masse om jobben, om ting jeg opplever og tanker jeg lager meg i løpet av en natt, men så kan jeg jo ikke legge ut noe. Lurer litt på om jeg skal skrive de på pcen, bare for å ha de. Som en dagbok liksom. Men skulle ønske jeg kunne ha blogget mer om jobben enn det jeg kan. Det kunne kanskje gjort at noen som datt inn på bloggen hadde hatt lyst til å bli sykepleiere, for det er jammen ikke mye jeg gjør på som minner om rumpevask og å være legens nikkedukke. Kunne kanskje ødelagt noen misforståelser og åpnet noen øyne.

    SvarSlett
  3. sv: Det var så gøy <3

    Ja, det tror jeg på. Var utrolig kjipt at jeg allerede hadde kjøpt tur-retur Ålesund. Og Terje sa at det ikke blir konserter i sommer, men det er jo lov å håpe!

    SvarSlett
  4. det var... fantastisk... ja...

    SvarSlett