lørdag 18. desember 2010

Skambankt @ OnlyOne, Klepp 17.12.2010

Den nest siste Skambanktkonserten på lang tid er nå forbi. Jeg sitter igjen litt målløs, litt fordi det var så fint, litt fordi det rett og slett er trist at det snart er over.

Gutta spilte jula inn i går, og alle ingredienser for en julefest var til stede - både julenisse, julegaver, masse julepynt og julelys. Vi var tidlig ute, kl 19.30 (faktisk en halv time etter dørene åpnet!!), fikk sagt hei til bandet, sett på når rekkverket forann scenen ble montert og pratet med diverse halvfulle middelaldrende menn. Etter hvert dukket det også opp fellow Skambanktfans, og det er jo alltid fint (Skambankt fan + Skambankt fan = egentlig ikke vilt fremmede, som jeg en gang fikk høre).

Det tok sin tid før selve konserten startet, og vi hadde jo sikret oss de gjevest plassene (finnes det noen annen plass å stå?) Klokka var godt over 23 før det kom noen på scenen (utenom Eirik lydmann som hang opp setlistene slik at vi ikke kunne sniktitte på dem!), men når noen først kom var det ingen ringere enn julenissen fra Hammerfest! De tre i front kom også ganske raskt på, og begynte å spille. De hadde ikke introen fra Eliksir-plata som intro denne gangen, men spilte i stedet en sånn dadada-sang som alle kan nynne med på, men ingen vet hva heter. Videre fulgte de opp med Mantra som vanlig, og setlista inneholdt ingen store overraskelser. Hadde byttet ut Fritt fall med Vår bør, og droppet Født på ny, men ellers likt som sist.

Publikum var vanvittige, om ikke alltid like snille, hensynsfulle og omtenksomme. Gikk ikke altfor hardt utover meg, har en omsorgsfull og beskyttende mann, men trangt ble det! Terje delte ut julekulene de hadde pyntet med på scenen, og de som fikk tak i kunne bytte til seg merch for dem. Han hadde kastet et par ut i publikum, og så sa han noe sånn som at det var to stykker de gjerne ville gi kuler til, som hadde følgt dem rundt på en del konserter, etc, og ga en kule til meg og en til Anders. Delte ut til et par andre utvalgte også, for lang og tro tjeneste bl.a., før de fortsatte konserten. Det var en del mer snakking fra scenen enn vanlig, husker ikke alt igjen, men Terje fortalte hvertfall kort historien til Skambankt.

Yrjan stod i merchen, så vi tok turen bort og pratet med han etterpå. Fikk byttet kulene våre inn i litt mer enn de fortjente (eller, vi fikk jo beholde kulene også da). Hjalp til å selge litt merch, rydde merchbod, satt en stund og pratet med hele gjengen, før huseier ville ha fred. Som en god sjåfør spurte jeg om noen trengte skyss, og endte opp med å kjøre både Terje, Børge og Tollak dit de skulle (vi var alle enige om at Verdalen, Sandnes og Hinna ligger på veien fra Kleppe til Klepp stasjon :P).

Nå er vi klare for Tribute i kveld. Det blir siste gang på veldig, veldig lenge, og jeg liker det ikke. Folk spør meg om jeg ikke blir lei når jeg ser dem såpass mange ganger på såpass kort tid, men ikke tale om. Det er jo forskjell fra hver gang, nye folk, nye scener, forskjellig stemning, alt sammen. Og konsertene er jo mye mer enn bare tiden de spiller, det er jo forventninger før, treffe nye mennesker, reise, oppleve, leve. Utenom jobb er det absolutt gjennom musikken og konsertene jeg har vært på jeg har truffet flest nye mennesker det siste halve året!

Setliste (jeg skriver den her ordrett av fra den jeg fikk med meg i går):
Mantra
Skambankt
Slukk meg
Dynasti
Vår bør
Løgnprofitør
Malin
Kaos, så jul
Me sa god jul
O desverre med din glede
Tyster
Stormkast #1
---
Bak låste julegaver
KKK*
Eliksir

*Tok meg her den frihet å ikke skrive akkurat dette ordrett, i og med at KKK ikke stod på lista, men ble spilt likevel :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar