onsdag 22. desember 2010

Skambankt @ Tribute, Sandnes 18.12.10

Har nesten ikke ord for å beskrive lørdagens Skambanktkonsert. Det var kjekt, fint og ikke så lite trist å være til stede på den aller siste konserten de har på en god stund!

Dørene åpnet kl 20, men vi var i Sandnes et par timer før, traff Thomas og Tormod og gikk på Al Forno for påfyll av mat før konserten. Kom inn på Tribute rett etter kl 20, og stod fremme ved scenen og ventet. Traff som vanlig en del andre fans, selv om det var noen ansikter jeg kanskje hadde regnet med å se som ikke var der.

Little Drummer Boy ble satt på på anlegget (samme sang som er beskrevet i forrige innlegg, men denne gangen fikk jeg spurt noen om tittelen.. Er visst bare jeg som ikke visste det :P), og bandet kom på som dagen før, Børge i nissedrakten først, de andre etter, før de begynte å spille sangen og anlegget fadet ut. Så gikk de over til Mantra, og det var i gang! Stemningen var topp, en del pressing i lokalet, men ingen direkte ufinheter allikevel (dvs albuer, knyttnever og knær ble stort sett holdt for seg selv, i motsetning til dagen før). Selv stod jeg godt hele konserten, hadde Anders som en mur på høyre sida, Oddi som en mur bak meg og de som stod på venstre sida var ikke til bry :) Ikke at jeg _trenger_ hjelp og "beskyttelse" på konserter, men når de allikevel står der så får jeg bare si takk og sette pris på det - vet jeg hadde gjort det samme selv for å skåne de forann om jeg stod i 2. rekke og det presset på bak meg! Tribute er jo et relativt lite lokal med en relativt liten og intim scene, så litt press må man nesten regne med. Og det er utrolig kjekt å se Skambankt på slike scener!

Settet var ikke så altfor ulikt tidligere, men de spilte Desertør, Vår Bør og _Skamania_!!! Fritt Fall var med, men desverre ikke KKK. Hadde også denne gangen droppet Amnesti og Født På Ny. Virker som jeg og Skambankt har tenkt litt likt om Født På Ny - jeg sa for noen dager siden at det ikke hadde gjort noe om de droppet den fra settet i helga. Elsker sangen, men nå har jeg hørt den live noen ganger, og selv om det er fint er det jo ikke akkurat livesang nr. 1, og det er andre jeg heller vil ha med enn den. Og slik ble det :)

Vi ble omtalt fra scenen for andre dag på rad: "Me vil takka desse to flotte menneskene her som kjørte oss heim i går når me va stranda på Klepp. Tollak sko jo heilt te Hinna!" Og så fortsatte Terje med å fortelle at det ikke var så krise for han da, han skulle jo bare hjem til mor i Verdalen og stå opp til kjøttboller i dag, skål for mor! Men vi vet allikevel at han var veldig glad for å slippe å gå fra Kleppekrossen og opp til Verdalen i snø og minusgrader! :)

Hadde en fin opplevelse under Stormkast #1. Da sangen kom til "se opp, se fram - det du gjør, gjør det en aen gang" fikk jeg blikkontakt med Terje, som sluttet å synge mens han så på meg og lot meg (og resten av publikum) synge strofen. Man skulle vel kanskje tenkt at når han gjorde det ville han passe på å synge rett strofen etterpå, som han "alltid" synger feil - men nei, han klarte å komme inn å synge den feil denne gangen også, og så bort på meg da han forstod det og bare smilte.

For å toppe en av årets beste Skambanktkonserter (uten at det egentlig er mulig å rangere dem) avsluttet de konserten med crowdsurfing - først Hans Egil, før Terje kort tid etter fulgte på. Med gitarene med seg, selvfølgelig.

Etter konserten fikk vi sagt ha det og takk for i år til gutta. Det føltes rett og slett uvirkelig at det ikke blir flere konserter med dem på en stund. Det føles i grunnen uvirkelig enda, selv om det nok synker inn. Det er jo trist og dumt, men er ikke noe å gjøre med, så vi får vel bare leve med det. Men det er helt greit om de skulle finne på å spille noen ganger innimellom i denne pausen sin! Krysser fingrene for danmark i sommer, og håper i såfall de annonserer tidlig, så det går ann å planlegge med jobb og ferie og slikt!

Setliste:
Mantra
Skambankt
Slukk meg
Dynasti
Vår bør
Løgnprofitør
Malin
Desertør
Fritt Fall
Kaos, så inferno
Me sa nei
O dessverre
Tyster
Stormkast #1
---
Bak låste dører
Skamania
Min Eliksir


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar